[Kol skyfflas in i en ångpanna, ånga stiger upp kring ett gammalt ånglok och en man drar i en spak till ångvisslan. Ett fartyg backar ut från kaj. En man öppnar luckan under en maskin där det eldas. En annan man står och inspekterar en arbetande maskin.]
[Sophie Nyman, chef för Form & Innehåll:] – Som myndighet så bidrar vi naturligtvis med en typ utav kompetens och pusselbit in i ett samspel. Men det som är fantastiskt, inte minst för de fyra transportslag som vi nu ansvarar för – -alltså flyg, väg, järnväg, och det maritima – är att det finns en enorm rörelse runtom i hela landet, ett engagemang och ett föreningsliv som bidrar med en minst lika viktig pusselbit, nämligen att ge själ och hjärta och brinna för att tillgängliggöra och faktiskt kommunicera det här fantastiska kulturarv som vi har. [Vi ser först ett antal äldre flygplan inne i en hangarhall och därefter en ubåt i en annan lokal. I nästa bildsekvens syns fyra personer i äldre kläder ombord på en äldre träbåt utrustad med åror. I bakgrunden ser vi sedan fler båtar av samma slag.]
[Närbild av två av träbåtarna, i förgrunden syns en organisationsplan som tonar ut. I nästa sekvens får vi se hur ett tiotal av dessa träbåtar ligger förtöjda vid en kaj.] Statens maritima museer har en unik modell för samarbeten med civilsamhället.
[Vi befinner oss på en järnvägsperrong där det står ett ånglok. På avgångsskylten anges att det är ett museitåg med destination Järnvägsmuseum” i förgrunden syns en organisationsplan som tonar ut.] Den går ut på att stötta och skapa möjligheter för olika aktörer och frivilligkrafter under ömsesidiga åtaganden.
[Interiörbild där människor rör sig i förgrunden. I bakgrunden står avmastad segelbåt uppallad och det finns textdisplayer om Sjöhistoriska.] Det kan vara att skapa forum för arrangemang och nätverk såväl som att låna ut båtar och fordon från samlingar.
[En man iförd äldre skeppsuniform står på en båt och blickar ut över vattnet. I bakgrunden syns delar av Stockholms innerstad. I nästa bild syns en smalare vattenpassage där mindre fritidsbåtar ligger förtöjda på båda sidor.] Heleneborgs båtklubb på Långholmen förvaltar och vårdar en unik veteranbåt åt Sjöhistoriska museet. [Närbild av en äldre träbåt som står på land. Därefter syns ett 20–30 mindre båtar på vattnet. I bakgrunden syns delar av Stockholms innerstad] Museets möjligheter att ha båtar i sjön är begränsade och tack vare samarbetet kan den 110 år gamla båten Plurr ses i bruk bland annat på båtklubbarnas dag.
[Ett ånglok med kraftig ångutveckling står intill perrong och kommer sedan i rörelse.] Järnvägsmuseet har en av världens främsta samlingar av lok och vagnar och kör trafik med historiska tåg i egen regi och tillsammans med externa organisationer och företag. Tågresorna arrangeras i hela landet. De har även ett antal utlånade järnvägsfordon och arrangerar järnvägshistoriska dagar i samarbete med ett stort antal volontärer. [Vi ser ryggarna av två barn som står ombord på tåget och blickar fram mot ångloket med all ångrök.]
[Ombord på ett äldre passagerarfartyg med passagerare ombord. Inne i fartygshytten syns en man i uniform av äldre snitt.] Fartygsstödet har delats ut av Statens maritima museer sen 1991 och kan i första hand sökas av ägare till fartyg som K-märkts av Sjöhistoriska museet. 2017 delades det ut till bland andra ångfartyget Mariefred som har trafikerat rutten Stockholm–Mariefred sen 1903 och är ett av Sjöhistoriskas äldsta samarbeten. [En man står inne i maskinrummet där maskineriet arbetar för fullt.]
[Claes Insulander, befälhavare S/S Mariefred:] – Sjöhistoriska ska visa upp den gamla sjöfarten genom tiderna och fram till vår tid. Här har man dessutom gått ut i det verkliga livet till den verkliga sjöfarten och det tycker jag Sjöhistoriska ska ha allt beröm för. [Utblick mot fören, i bakgrunden syns Mariefreds kyrka.]
[Ett fartyg står uppallat på land, med flera stegar längs sidan. Flera män arbetar intill båten.] Myndigheten har även sex stycken bareboat charteravtal där ideella föreningar driver båtar som myndigheten äger. [Minsveparen M 20 ute till havs, med ett antal man ute på däck] En av dem är minsveparen M 20 som på så sätt är ett levande och sjögående fartyg där marinens traditioner hålls vid liv. [Minsveparen syns förtöjd vid en klippa längs en klippkust med lite skog. I nästa bildsekvens syns hur minsveparen passerar en sluss.]. Föreningen M 20 har idag drygt 300 medlemmar.
[En ubåt står inne i en större lokal.] Ubåtsklubben Hajen med före detta ubåtsofficerare är en vänförening till Marinmuseum. [Interiörbilder från ubåten: vi får se torpedtransport och torpedluckor, en stege, förvaringsskåp och en toalett i ett litet bås.] De är vid vissa evenemang på plats i ubåtshallen och berättar om livet ombord på ubåten Neptun. [En grupp står samlad kring en monter. I förgrunden står två personer med ryggen vänd mot betraktaren. Den ena av dem tar ett foto på gruppen.] I projektet Med bilden till språket möter de nyanlända ensamkommande ungdomar för att samtala och måla, vilket gav Marinmuseum årets pedagogiska pris 2017.